Martin Matoušek
Co-founder & CMO
Hledáte způsoby, jak zvýšit tržby svého webu nebo eshopu, ale nejste si jistí, kde začít? Investování do SEO (Search Engine Optimization) může být skvělým řešením. Nicméně, je důležité vědět, kdy se do SEO vyplatí investovat a kdy je naopak efektivnější investovat do jiných marketingových kanálů.
Co to SEO vůbec je?
SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je soubor technik a strategií, které pomáhají zlepšit dohledatelnost vašeho webu ve vyhledávačích jako je Google, Seznam atp. Ve zkratce lze říci, že čím výše se váš web na relevantní výrazy zobrazuje, tím vyšší je pravděpodobnost, že ho budou relevantní uživatelé navštěvovat. Pokud se chcete o SEO dozvědět více, tak jsme pro vás připravili komplexní článek popisující, co je to SEO a jaké jsou jeho hlavní benefity.
Jak poznat, že investice do SEO dává smysl?
Pro to, abychom dokázali jednoznačně určit, zda investice do SEO bude zrovna pro váš web / eshop dávat smysl, je vždy nutné znát kontext, cíle atp.
I přes to však lze obecně vytyčit několik otázek, na které když si odpovíte, tak budete již teď přibližně vědět.
Je můj produkt nebo služba hledaná?
První, co je pro vyhodnocení potenciálu pro organickou (v tomto případě i částečně pro placenou) návštěvnost klíčové, je to, zda můj produkt nebo službu vůbec někdo hledá pomocí vyhledávačů.
Pokud už v tomto kroku zjistíte, že prakticky nikdo nehledá (nezadává do vyhledávače) vaše služby nebo produkty, tak lze s jistotou říci, že investované prostředky (ať už se jedná o čas nebo peníze) budou prakticky vyhozené oknem.
⭐️ TIP: Ověřit hledanost můžete sami během pár kliků. Pro ověření hledanosti lze využít řadu free nástrojů, jako je Google Trends, Keyword Planner, či Marketing Miner, který je náš favorit, jelikož pro český trh má jednu z nejpřesnějších databází. V Marketing Mineru se stačí zaregistrovat a následně zadat název vašeho produktu / služby. Ve výsledné tabulce se vám zobrazí jednotlivé vyhledávací vzory s průměrnou měsíční hledaností na Google, cenou za proklik, orientační konkurenčností, či meziroční změnou hledanosti. Naleznete zde i sezónnost, ze které na první pohled vidíte objem hledanosti napříč celým rokem.
Očekávám výsledky až v řádu kvartálů?
Často se setkáváme s tím, že za námi přijde klient a říká, že pro dosažení výsledků bylo včera pozdě. Každý z nás by samozřejmě, i v případě investic, chtěl být úspěšný přes noc. Ale teď vážně. Tím, že SEO je dlouhodobé, tak není ideální investicí, pokud očekáváte návratnost např. do 3 měsíců. V tomto případě mají značnou výhodu PPC reklamy.
Pokud jste však typ investora, který si počká a poté o to více ovoce sklidí, tak přesně pro vás by SEO mohlo být řešením. Na rozdíl od PPC kampaní, které vypnete a nemáte žádnou návštěvnost, má SEO obrovskou výhodu v tom, že dlouhodobě těží z odvedené práce.
Není v mém segmentu obrovská konkurenčnost?
Pokud začínáte podnikat např. ve finančním sektoru, tak musíte počítat s tím, že vaší konkurencí budou giganti jako je MONETA, Air Bank či Komerční banka. Druhým příkladem může být například prodej elektroniky. Pokud mezi vaše produkty patří mobily, televize, počítače atp., tak budete o přední příčky bojovat s Alzou, Heurekou či DATARTEM. Už asi tušíte, že to je něco, jako když byste s lokálním fotbalovým týmem chtěli konkurovat Realu Madrid.
Na druhou stranu, jestliže lze na předních příčkách ve výsledcích vyhledávání (SERP) dohledat i menší weby, tak investice do SEO může být receptem na to, jak konkurenci předehnat a čerpat neplacenou návštěvnost z předních příček.
⭐️ TIP: I v konkurenčním prostředí lze prorazit. Klíčem k úspěchu může být kvalita obsahu. Pokud budete tvořit v porovnání s konkurencí nejkvalitnější obsah, který bude navíc relevantní vaší cílové skupině, ocení to nejen uživatelé, ale i algoritmy vyhledávačů. Můžete díky tomu uspět i proti největším webům.
Jsem připraven na změny na webu?
V případě optimalizace webu pro vyhledávače platí to, že co je na webu, to se počítá. Je super mít rozsáhlé audity a analýzy klíčových slov. Pokud se však z nich plynoucí doporučení neimplementují na web, jakoby nebyly.
Před investicí do SEO tak vždy zrevidujte kapacity vašeho vývojové týmu / vývojáře, který má úpravy webu na starosti. Zároveň počítejte s tím, že změna provedená na webu se na návštěvnosti neprojeví zítra, pravděpodobně ani za týden, možná ani za měsíc.
⭐️ TIP: Tím, že roboti vyhledávačů musí změny na webu nejprve projít, následně zaindexovat a až poté se projeví ve výsledcích vyhledávání, tak je opravdu klíčové jednotlivé změny na webu neodkládat. Pro ještě větší detail mrkněte do našeho článku, ve kterém podrobně popisujeme celý proces indexace vyhledávači.
Shrnutí
Pokud jste si minimálně jednou odpověděli “NE”, tak pro vás SEO pravděpodobně nebude ideální investice. V tomto případě by pro vás lepším řešením pro zvýšení tržeb mohly být PPC reklamy, či social media marketing nebo např. emailing.
Pokud jste si však 4x odpověděli “ANO”, tak splňujete základní předpoklady pro to, aby pro vás SEO dávalo smysl a bylo potenciálně kanálem, který znásobí vaše tržby například tak, jako našemu klientovi Dvořák-Karlík.
Jak jsme však zmiňovali v úvodu článku, každé investici by mělo předcházet komplexní posouzení všech proměnných. Rozhodnutí postavené na pocitech důrazně nedoporučujeme.