Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

/

18. října 2023

Co jsou internetové vyhledávače a jak vydělávají peníze

/

18. října 2023

Co jsou internetové vyhledávače a jak vydělávají peníze

/

18. října 2023

Co jsou internetové vyhledávače a jak vydělávají peníze

/

18. října 2023

Co jsou internetové vyhledávače a jak vydělávají peníze

/

18. října 2023

Co jsou internetové vyhledávače a jak vydělávají peníze

/

18. října 2023

Co jsou internetové vyhledávače a jak vydělávají peníze

Úvodní stránka vyhledávače Google
Úvodní stránka vyhledávače Google
Úvodní stránka vyhledávače Google
Úvodní stránka vyhledávače Google
Úvodní stránka vyhledávače Google
Úvodní stránka vyhledávače Google

Dominik Voženílek

SEO specialista

Vyhledávače hrají v našich životech významnou roli, protože nám umožňují efektivní navigaci ve světě téměř neomezených informací dostupných na internetu. V tomto článku si osvětlíme roli vyhledávačů, popíšeme jejich hlavní cíle a také vám prozradíme způsob, jakým generují své příjmy.

Co je to internetový vyhledávač?

Vyhledávače jsou sofistikované softwarové systémy určené k vyhledávání a uspořádání obrovského množství informací dostupných na internetu. 

Vyhledávače uživatelům umožňují efektivně vyhledávat relevantní informace prostřednictvím indexování webových stránek a vracením výsledků na základě hledaných klíčových slov / vyhledávacích frází.

Jednoduše řečeno - vyhledávače umožňují uživatelům rychle najít přesné a relevantní informace v reakci na jejich dotazy.

Jak vyhledávače fungují?

Vyhledávače fungují tak, že v momentě, kdy uživatel zadá svůj dotaz (klíčové slovo), vyhledávač rychle vyhledá nejrelevantnější obsah ze své rozsáhlé databáze indexovaných stránek a ty nabídne uživateli na stránce výsledků vyhledávání (v SERPU). 

Internetové vyhledávače používají kombinaci procesů procházení webu, indexování stránek a řazení výsledků tak, aby uživatelům poskytly co nejrelevantnější výsledky vyhledávání.

Procházení webu

Crawleři (spideři) nejprve prochází web a hledají nové nebo aktualizované webové stránky. Po jejich objevení a procházení si informace (obsah) z těchto webových stránek uloží do svého indexu.

Indexování

Informace shromážděné crawlery jsou uspořádány a uloženy do tzv. indexu, což následně umožňuje rychlé vyhledávání dat. Index si lze představit jako obrovskou databázi, kam crawler ukládá kopie stránek, které našel během procházení webu.

Řazení

Algoritmy vyhledávače poté na základě uživatelova dotazu vyhodnotí indexované stránky a seřadí je v SERPu. Vyhledávače k řazení jednotlivých výsledků vyhledávání využívají sofistikované algoritmy, které zahrnují tzv. hodnotící faktory. 

⭐ TIP: Mezi nejvýznamnější hodnotící faktory patří například kvalita a relevance obsahu, rychlost načítání stránky, responzivita na mobilních zařízeních, historie a autorita domény, odkazové portfolio daného webu apod. 

Jaký je cíl vyhledávačů?

Hlavním cílem vyhledávačů je poskytovat uživatelům přesné a relevantní výsledky vyhledávání. Za tímto účelem se vyhledávače snaží pochopit záměr každého vyhledávacího dotazu a přiřadit k němu co nejrelevantnější obsah

Jaké jsou nejpoužívanější internetové vyhledávače?

Mezi celosvětově nejpoužívanější internetové vyhledávače v současnosti patří Google, Bing, Yandex, Yahoo!, Baidu a DuckDuckGo.

Graf zobrazující podíl internetových vyhledávačů na celosvětovém trhu

Zdroj dat: Search Engine Market Share Worldwide

Google

Google je nesporně nejpoužívanější a nejpopulárnější vyhledávač na světě s podílem na trhu přes 90 %. Jeho úspěch je výsledkem neustálého zdokonalování a optimalizace svých algoritmů, které vedou k rychlým a relevantním výsledkům. 

V červenci 2023 bylo prostřednictvím tohoto internetového giganta provedeno neuvěřitelných 92,08 % všech vyhledávacích dotazů u všech poskytovatelů vyhledávačů. 

Jinými slovy, více než devět z deseti uživatelů internetu, kteří vyhledávají informace online, tak činí prostřednictvím vyhledávače Google.  

Bing

Bing je vyhledávač vytvořený společností Microsoft. Jedná se o druhý největší vyhledávač na trhu. Bing poskytuje různé funkce, jako jsou video náhledy, vertikální vyhledávání a integrace s Cortana (Microsoftovým virtuálním asistentem).

Bing měl v červenci 2023 podíl na trhu necelá 3 % (přesněji 2,98 %).

Yandex

Yandex je ruský technologický gigant, poskytující širokou škálu internetových služeb. Jedná se o největší vyhledávač v Rusku a 3. největší vyhledávač celosvětově.

Podíl na trhu vyhledávače Yandex činí 1,36 %. 

Yahoo!

Yahoo! byl jedním z prvních vyhledávačů a v určité době dominoval trhu. I když jeho popularita výrazně upadla, Yahoo! se stále řadí mezi největší vyhledávače. Yahoo! se momentálně zaměřuje zejména na poskytování novinek, počasí, sportovních aktualit, informací ze světa financí a e-mailových služeb.

Podíl na trhu vyhledávače Yahoo! představoval v červenci 2023 1,17 %.

Baidu

Baidu je čínský internetový vyhledávač, který patří mezi největší poskytovatele internetových služeb. Vznikl v roce 2000 a byl jedním z prvních vyhledávačů, který využil umělou inteligenci k usnadnění objevování obsahu na internetu. Baidu lze považovat za čínskou obdobu vyhledávače Google.

Baidu, stejně jako Google, nabízí řadu dalších služeb kromě vyhledávání, jako například Baidu Map, Baidu Cloud, Baidu Wallet a mnoho dalších.

Podíl čínského vyhledávače Baidu na celosvětovém trhu činí 0,94 %

DuckDuckGo

DuckDuckGo se od ostatních vyhledávačů odlišuje zejména důrazem na ochranu soukromí svých uživatelů. DuckDuckGo se prezentuje jako vyhledávač, který neukládá vyhledávaný obsah, neregistruje IP adresy svých uživatelů a cookies používá pouze tam, kde je to nezbytně nutné. Na rozdíl od konkurenčních vyhledávačů, DuckDuckGo tedy nepoužívá personalizaci výsledků vyhledávání na základě předchozích vyhledávání daného uživatele.

DuckDuckGo tak uzavírá první šestici celosvětově nejpoužívanějších vyhledávačů. Jeho podíl na trhu činí 0,56 %

Zajímá vás historie vyhledávání na internetu? Pokud ano, tak jsme pro vás napsali blogový článek na toto téma.

Nejpoužívanější internetové vyhledávače v ČR

Při pohledu na nejpoužívanější internetové vyhledávače na území ČR je zřejmé, že zastoupení jednotlivých hráčů jako je se podobá celosvětovým trendům. Zapomenout bychom však rozhodně neměli ani vyhledávač Seznam, který je v českém prostředí stále poměrně populární. 

Seznam si od svého založení v roce 1996 vydobyl dominantní postavení na domácím trhu. Od roku 2014 však Google postupně získává stále větší tržní podíl.

Graf zobrazující podíl internetových vyhledávačů na českém trhu

Zdroj dat: Search Engine Market Share Czech Republic

Seznam

Seznam byl založen v roce 1996 Ivem Lukačovičem a posléze se stal jedním z prvních českých internetových katalogů a vyhledávačů v České republice. Vyhledávač postupně doplňovaly další služby. 

Seznam dnes provozuje téměř 30 různých webových služeb. Mezi nejznámější patří například Email.cz, Firmy.cz, Mapy.cz, Sklik, Sreality.cz, Sauto.cz, Televize Seznam, Novinky.cz, Seznam Zprávy a další.

Jak vyhledávače vydělávají peníze?

Vyhledávače generují příjmy především prostřednictvím online reklamy, jako je platba za proklik (PPC) či zobrazení reklamy. Reklamy mohou být umístěny na stránce výsledků vyhledávání (v SERPu) či na jiných místech na webové stránce. 

Nejčastěji využívaným modelem je reklama typu PPC (pay-per-click), kdy inzerenti platí poplatek pokaždé, kdy na jejich reklamu uživatel klikne. 

Vyhledávače mohou vydělávat také prostřednictvím affiliate marketingu, kdy získávají provizi za nasměrování uživatele na konkrétní produkt nebo službu.

Některé vyhledávače shromažďují obrovské množství dat o uživatelích na základě jejich předchozích vyhledávacích aktivit. Tato data pak lze dále analyzovat a zpeněžit různými způsoby, například prodejem inzerentům pro efektivní a přesné cílení jejich marketingových kampaní.

Závěr

V dnešní rychle se vyvíjející digitalizované společnosti jsou internetové vyhledávače velice důležitým nástrojem při hledání informací, produktů, služeb a mnoho dalšího. Vyhledávače hrají zcela zásadní roli při orientaci v obrovském množství informací dostupných na internetu a při propojování uživatelů s těmito informacemi. 

Vyhledávače pomáhají uživatelům při hledání informací tak, že objevují, procházejí, indexují a následně nabízí nejrelevantnější webové stránky ve výsledcích vyhledávání.

Díky porozumění tomu, jakým způsobem vyhledávače fungují a se správně nastavenou dlouhodobou strategií lze možnosti a sílu vyhledávačů využít k tomu, aby byl váš web více vidět

Jednou z možných marketingových strategií je SEO, přečtěte si co je to SEO a proč je pro váš web důležité.

Větší visibilita jde zpravidla ruku v ruce s rostoucí návštěvností, což v konečném důsledku povede k růstu tržeb a zisku plynoucího z vašeho webu či e-shopu.

Zaujal vás obsah článku? Našli jste v něm něco, co byste využili i v rámci svého projektu? Pojďme se o tom společně pobavit!

Zaujal vás obsah článku? Našli jste v něm něco, co byste využili i v rámci svého projektu? Pojďme se o tom společně pobavit a třeba najdeme společnou

CHCI TO ZKONZULTOVAT

CHCI TO ZKONZULTOVAT

CHCI TO ZKONZULTOVAT

konzultace je zdarma & nezávazná

konzultace je zdarma & nezávazná

konzultace je zdarma & nezávazná

konzultace je zdarma & nezávazná

konzultace je zdarma & nezávazná