Martin Matoušek
Co-founder & CMO
Zvolili jste historicky při tvorbě webu nevhodný název domény a přemýšlíte nad změnou? Web vám aktuálně “jede” na řešení, které vám již nevyhovuje a chcete přejít na jiné? Tak přesně pro vás je tento článek, ve kterém rozebereme rizika z pohledu SEO, která se s výše zmíněnými změnami úzce pojí a majitelé webů je často přehlížejí. Výsledkem je v naprosté většině případů výrazný propad návštěvnosti a tržeb. V extrémních případech pak rozpad celého byznysu. A to vše jen kvůli tomu, že celému procesu nedohlížel SEO specialista.
Struktura webu a URL adres
Struktura webu je jeden ze základních pilířů, na které stojí váš aktuální web a jeho výkon. V tomto ohledu je velký rozdíl v tom, zda měníte doménu, či technologické řešení webu / eshopu.
Struktura webu a URL adres při změně tech. řešení
Při přechodu na jiné tech. řešení webu / eshopu nedochází k tak zásadní změně, jak při přechodu na jinou doménu.
Důvodem je to, že se nezasahuje do aktuální podoby URL adres, které jsou pravděpodobně již historicky zaindexované, mají vybudovanou hodnotu a Google je zobrazuje ve výsledcích vyhledávání jako odpověď na relevantní uživatelské dotazy.
Jako příklad uveďme situaci, kdy máme eshop s názvem např. priklad.cz.
Náš eshop aktuálně funguje na řešení od Eshop-rychle. Z nějakého důvodu jsme se však rozhodli, že chceme přejít na řešení od Shoptetu.
Kýženým výsledkem pro tuto ukázkovou situaci je to, že se změní tech. řešení eshopu, ale struktura URL adres zůstane naprosto stejná viz:
Původní struktura URL na Eshop-rychle:
homepage - priklad.cz
vertikála 1 - priklad.cz/elektronika
vertikála 2 - priklad.cz/nabytek
produkt - priklad.cz/elektronika/mobil-typ-x
blogový článek - priklad.cz/clanek1
Nová struktura URL na Shoptet:
homepage - priklad.cz
vertikála 1 - priklad.cz/elektronika
vertikála 2 - priklad.cz/nabytek
produkt - priklad.cz/elektronika/mobil-typ-x
blogový článek - priklad.cz/clanek1
Díky tomu, že URL adresy zůstanou identické, se vyvarujete tomu, že váš web bude muset projít celým procesem indexace znovu = v lepším případě pouze krátkodobá ztráta návštěvnosti a tržeb.
⭐️ TIP: Chcete se dozvědět více o indexaci? Mrkněte do našeho článku, ve kterém podrobně popisujeme celý proces indexace vyhledávači.
Pokud by z jakéhokoliv důvodu nebylo možné původní strukturu dodržet, je nutné realizovat přesměrování. Jakým způsobem ho ideálně realizovat popisujeme v následujících bodech.
Struktura webu a URL adres při změně domény
V případě změny domény se již bohužel změně struktury URL adres nevyhnete. Pro znázornění využijeme předešlý příklad, kdy máme eshop na doméně priklad1.cz a jeho původní struktura je následující:
homepage - priklad1.cz
vertikála 1 - priklad1.cz/elektronika
vertikála 2 - priklad1.cz/nabytek
produkt - priklad1.cz/elektronika/mobil-typ-x
blogový článek - priklad1.cz/clanek1
V případě změny domény na např. priklad2.cz dojde ke změně všech URL adres a nová struktura bude následující:
homepage - priklad2.cz
vertikála 1 - priklad2.cz/elektronika
vertikála 2 - priklad2.cz/nabytek
produkt - priklad2.cz/elektronika/mobil-typ-x
blogový článek - priklad2.cz/clanek1
Výsledkem této změny bude to, že historicky budovaný web na doméně priklad1.cz přestane fungovat a bude vracet status kód 404. Jakmile na takový web Googlebot dorazí, tak ho odebere z indexu a nebude ho zobrazovat ve výsledcích vyhledávání = web nebude mít žádnou návštěvnost.
Nový web priklad2.cz bude Google vnímat jako úplně nový web, který byl aktuálně založen. Web nebude mít v očích Google žádnou historii, nebude mít žádnou historicky vybudovanou autoritu a bude tak naprosto nereálné, aby si web zjednodušeně řečeno vedl minimálně stejně tak, jako původní priklad1.cz
Z toho důvodu je naprosto zásadní, aby bylo realizované přesměrování, které podrobněji rozebíráme v následující kapitole.
Přesměrování
V případě jakékoliv změny URL je pro zachování výkonu naprosto zásadní, aby bylo správně realizované přesměrování, díky kterému lze historicky budovanou hodnotu URL (tzv. linkjuice) přenést z původní na novou URL.
Celý proces je schématicky znázorněn na následujícím obrázku:
🔗 Zdroj obrázku: https://moz.com/learn/seo/http-status-codes
Pro názornost využijeme příklad z minulé kapitoly, kde došlo ke změně domény z původní priklad1.cz -> priklad2.cz.
V tomto případě by ideálním řešením bylo v prvním kroce připravit redirect mapu tak, abychom měli jasně definované, kterou stránku chceme přesměrovat a kam.
priklad1.cz -> 301 přesměrování -> priklad2.cz
priklad1.cz/elektronika -> 301 přesměrování -> priklad2.cz/elektronika
priklad1.cz/nabytek -> 301 přesměrování -> priklad2.cz/nabytek
priklad1.cz/elektronika/mobil-typ-x -> 301 přesměrování -> priklad2.cz/elektronika/mobil-typ-x
priklad1.cz/clanek1 -> 301 přesměrování -> priklad2.cz/clanek1
Interní a externí odkazy
Problematika ztráty hodnotného linkjuice se v případě změny domény týká i interního a externího prolinkování. Rozdíl mezi interním a externím odkazem je znázorněn na následujícím schématu.
🔗 Zdroj obrázku: https://www.webspero.com/blog/best-practices-how-to-do-internal-linking-for-seo/
Možná si říkáte, že když realizujete výše uvedené přesměrování, tak je vlastně vše vyřešeno. I přes to, že přesměrování přes 301 je nejlepším možným řešení, tak není všespásné. Důvodem je to, že i tímto způsobem se ztrácí část hodnoty resp. linkujice.
Z toho důvodu doporučujeme revidovat veškeré interní i externí odkazy tak, aby cílová URL byla vždy již konkrétní URL na nové doméně a nedocházelo tak ke zbytečnému zřetězenému přesměrování, tzv. redirect chains.
🔗 Zdroj obrázku: https://mangools.com/blog/redirects/
V případě revize interních odkazů určitě nezapomeňte zrevidovat a upravit odkazy, které jsou umístěné přímo v textu (např. v popiscích kategorií, či v blogových článcích). Oproti externím odkazům je zde obrovská výhoda v tom, že úpravy můžete realizovat sami.
Co se týče revize a úpravy externích odkazů, zde je situace komplikovanější v tom, že externí odkazy na váš web jsou umístěny na cizích webech a nemůžete je tak svépomocí upravit. V tomto případě doporučujeme oslovit všechny cizí weby, které na vás odkazují (referenční domény), s prosbou o úpravu odkazů tak, aby cílová URL byla ta aktuální a nedocházelo ke zmíněným redirect chains.
⭐️ TIP: Získáváte na vašem webu zpětné odkazy? Kvalitní linkbuilding je jedním ze základních pilířů SEO. Přečtěte si náš článek o link buildingu od procesu k praxi se Zdeňkem Dvořákem.
Analytika
Pro to, abyste se mohli kvalitně rozhodovat, jsou naprosto zásadní data. Z toho důvodu doporučujeme rozhodně nepodcenit analytiku.
Ať už přecházíte z jednoho technického řešení na druhé, či řešíte migraci na novou doménu, vždy se ujistěte, že máte funkční analytické nástroje. Z hlediska SEO jde primárně o:
Google Analytics
Google Search Console
Google Tag Manager
Smartlook, Microsoft Clarity, či jakékoliv jiné nástroje zaznamenávající chování uživatelů na webu
Jak přesně to nedělat
Názornou ukázkou toho, jak přesně to nedělat, může být například oficiální web fotbalového Realu Madrid. Výsledkem podceněné restrukturalizace webu web ztratil přes 14.000.000 (ano, milionů 🤯) měsíčních organických návštěv.
Kromě zmíněné ztráty 14 milionů měsíčních organických návštěv, přestal web Realu pokrývat přes 210.000 klíčových slov a jen v TOP3 ztratil "lusknutím" prstu visibilitu na více jak 16.000 výrazů.
Pro příklad z lokálního trhu nemusíme jít daleko. Nejmenovaný český eshop zaměřující se na outdoor vybavení přecházel na konci roku 2023 z custom řešení na Shoptet.
Dle vyjádření majitele redirect neřešili, jelikož se jim to zdálo moc drahé.
Web na původním řešení měl měsíční organickou návštěvnost cca 1.300 a visibilitu (počet klíčových slov, se kterými se zobrazoval ve výsledcích vyhledávání)
celkem na více jak 1.700 klíčových slov
v TOP 11-20 na více jak 250 klíčových slov
v TOP 4-10 na více jak 180 klíčových slov
v TOP 3 na více jak 140 klíčových slov
A poté na konci října 2023 přišla migrace na Shoptet, která, jak už asi tušíte, měla skoro likvidační vliv na dlouhodobě budovaný rodinný byznys.
Výsledkem migrace byl bezmála 65% pokles měsíční organické návštěvnosti, která byla způsobena poklesem visibility.
celková visibilita 1.700 KW -> 620 KW (-63 %)
v TOP 11-20 250 KW -> 80 KW (-68 %)
v TOP 4-10 180 KW -> 55 KW (-69 %)
v TOP 3 140 KW -> 20 KW (-85 %)
Jak se říká - po bitvě je každý generál. Ale opravdu stojí za to uvažovat, zda investovat tisíce korun do SEO specialisty pro dohled nad migrací, nebo riskovat ohrožení dlouhodobě budovaného byznysu?