Jakub Krejčí
PPC specialista
Díky reklamám na internetu jsme schopni dát vědět lidem o našem produktu či službě. Musíme však rozlišovat na jaké platformě inzerujeme. Každá funguje totiž trochu jinak a lidi na ně nechodí za stejným účelem. My se dnes podíváme na to, jaký je mezi nimi rozdíl a jak ho využít v náš prospěch.
Co je Meta ads?
Když inzerujeme na Meta Ads, máme možnost se dostat k uživatelům Facebooku a Instagramu. Musíme tedy myslet na to, že lidé na zmíněné platformy chodí hlavně pro pobavení, posílání si zpráv se svými blízkými, ale rozhodně nejdou nakupovat. ❌
Možná jste už slyšeli, že autentické reklamy fungují velmi dobře. Víte proč? Je to právě kvůli zapadnutí reklamy mezi ostatní příspěvky, aby nám uživatelé začali věnovat pozornost.
Kreativa zde hraje velmi významnou roli – bez zachycení pozornosti uživatele nám nikdy nebude reklama fungovat dobře nebo ji aspoň nevyužijeme naplno. Buďme si tedy také vědomi toho, že poptávku zde budujeme od nuly (pokud nejde o remarketing).
Jaké jsou výhody Meta Ads?
Platforma Meta sbírá podrobná data o uživatelích, proto můžeme velmi dobře a efektivně zaměřit naši cílovou skupinu. 🎯
Možností cílení na Metě je nespočet, já vám ale představím ty nejpoužívanější a nejúčinnější (mají největší dopad na byznys):
1️⃣ Dokážeme zde tvořit různá publika jako například podobná publika (look-a-like) z lidí, co nakoupili na webu nebo už poslali poptávku v případě služeb. Takto dosáhneme toho, že budeme reklamu ukazovat velmi relevantním lidem k našemu byznysu a cena za konverzi by se tak měla snižovat.
2️⃣ Samozřejmě je zde i možnost remarketingu, kde jsme schopni velmi pěkně zacílit pouze naše nakupující zákazníky, a tak lze vést poměrně levná a za to úspěšná reklama. Toto bychom však nedělali, pokud ještě nemáme dostatek dat (zákazníků).
Nesmíme však zapomenout zmínit další obrovskou výhodu Mety a tou je zviditelnění značky. Přestože uživatelé, kteří u nás uvidí reklamu a nenakoupí, dozví se o naší značce. Dost možná si nechají nákup promyslet a nakoupí až další den anebo to s velkou pravděpodobností zapomenou.
Od toho si tvoříme právě publika, díky kterým jsme schopni tyto lidi zpětně zacílit a ukázat jim reklamu znovu, s tím že v tenhle moment je mnohonásobně větší šance jejich nákupu. ✅
⭐️TIP: Ještě bych zde rád zmínil, že jak nás reklamou na Facebooku a Instagramu budou lidé více poznávat, může dojít k podpoření jiných kanálů do budoucna jako jsou například PPC na Googlu nebo kdekoliv jinde zrovna inzerujete. Takhle se navzájem kanály velmi pěkně doplňují a zákazník k vám má snadnější cestu. Pomocí Mety jsme tedy schopni podpořit nákup i v budoucnu sběrem dat o našich zákaznících.
Kolik stojí reklama na Metě? 💰
Zásadní je také říct, jak je to s utrácením. V metě lze nastavit denní nebo dlouhodobý rozpočet.
➡️ Dlouhodobý rozpočet
Dlouhodobý rozpočet je více flexibilní a necháváme tak Facebook, ať si danou částku na dané období utrácí „jak chce“. Když však v nějaký den vidí větší potenciál v reklamě, rozpočet přidá, naopak když by těch výsledků nedosáhl, rozpočet ubere.
Nemusíte se bát, nikdy nepřekročí vámi zadaný celkový rozpočet na období. I když má dlouhodobý rozpočet do budoucna velké ambice, primárně se v kampaních stále používá ten denní.
➡️ Denní rozpočet
Zde si už určujeme sami, kolik utratíme za den a máme nad tím větší kontrolu. Dokonce se dá spustit reklama i za 25 Kč denně, což rozhodně nedoporučujeme, nemá to popravdě smysl. ❌
Pokud nejde o remarketing, minimální hranice pro denní budget se nachází nad více jak 100 Kč zde v Česku. Berte to, ale prosím s rezervou. Poté do toho totiž vcházejí ještě další faktory jako kolik máte reklamních sad, reklam, jak široké cílení atd.
Vyplatí se pořád Meta reklamy? 🤔
Pokud si myslíte, že na Metě už nemá cenu propagovat, jelikož není nijak zvlášť zajímavá a vaši potenciální zákazníci se tam už nepohybují, dovolte mi vás přesvědčit o omylu. Konkrétně následujícím grafem, kde můžeme zpozorovat, jak investice do Meta Ads rok, co rok dorovnává útratu do reklam v televizi. To je šílené! Stanou se snad sociální média největším reklamním kanálem na světě? 😯 Podle WARC media tomu tak bude.
Takhle rychle se dokáže svět marketingu měnit, proto je důležité mít oči pořád nastražené a hledat nové příležitosti.
No a když jsme u těch dat, tak si přidáme ještě další graf, který nám ukazuje denně aktivní osoby v miliardách (denně aktivní osobou se myslí uživatel přihlášený na Facebooku, Instagramu, Messengeru a/nebo WhatsAppu, který v daný den navštívil alespoň jeden z těchto kanálů prostřednictvím mobilního zařízení nebo webového prohlížeče).
3,24 miliardy denně aktivních lidí je slušné číslo. Nemyslíte? Proto je tuto inzertní platformu neradno přehlížet. Samozřejmě také rostoucí trend uživatelů je pro nás velmi důležitý, protože logicky naši reklamu má šanci vidět čím dál více lidí. Co když se zrovna zítra na Facebook připojí váš potenciální zákazník? 🤩
Jak funguje Google Ads?
Google Ads, které mají opravdu velké množství uživatelů, patří mezi nejznámější PPC reklamy. Je zde více formátů, které můžeme využít, ale nejčastěji používaným jsou Performance Max, kam patří všechny inzertní kanály spadající pod Google.
Asi s každým jste se už někdy setkali, jsou to formáty skvělé jak pro video reklamu, tak i pouze na banner nebo text
o Youtube
o Gmail
o obsahová síť
o vyhledávání
o funkce objevit (Discover)
Při nastavování kampaně Performance Max jste schopni zadat, na kterou lokalitu a jazyk chcete cílit. Také zde můžete využít signály, což jsou další demografické údaje uživatelů nebo jejich chování. Pokud tyto signály nastavíte tak, aby byly relevantní pro váš byznys, získáte skvělé podněty pro kampaň. ✅
Co se týče vyhodnocování, je to trochu složitější, Google totiž většinu dat neukazuje, a tak se musí využívat skripty, které nám tyto data z účtu vytáhne do dokumentů. Můžeme pak například vidět výkonnost jednotlivých podkladů v kampani, kterou bychom jinak nezjistili.
⭐️TIP: V případě, že máte PMAX nastavenou a chcete účet ještě nějak „oživit“, jako skvělé doplnění může sloužit kampaň vyhledávací. Ta se cílí na klíčová slova, to znamená, že reklama se vám zobrazí až poté, co daný produkt nebo službu budete hledat.
Jak se platí reklama na Google Ads? 💰
Samotná zkratka PPC (pay-per-click) znamená, že se vám peníze z rozpočtu strhávají pouze při prokliku přes vaši reklamu na web, což je celkem fér nabídka ne? No je v tom háček, když například na Googlu budete vyhledávat „boty“, první tři výsledky budou tedy reklamy. Proč tam jsou ale zrovna tyto reklamy? Závisí to na tom, kolik nabízíte Googlu za proklik a jak moc relevantní je vaše klíčové slovo s tím hledaným výrazem. A jak už asi tušíte, čím víc nabídnete, tím větší šance je, že se dostanete mezi tyto 3 reklamy.
⭐️FAKT: Podle Statista.com v prosinci 2023 zaznamenal Google, jakožto vyhledávací platforma, přibližně 84,2 miliard návštěv. 📊
Neinzerujte na špatné platformě!
Otázkou tedy je, kde mám inzerovat? Odpověď není zas až tak těžká. Půjde hlavně o váš produkt.
Produkty vhodné na Meta Ads
V případě Meta Ads budou velmi dobře fungovat produkty, které jsou spíše emoční a nějak vypadají, vytvoří rychle potřebu a člověk dostane okamžitě chuť si to koupit. Typicky půjde o levnější produkty, příkladem bude nějaká móda, boty, sladkosti.
➡️ Emoční produkt
Abyste si to dokázali ještě lépe představit, máme klienta, který prodává bylinky. 🌿 Produkty stojí okolo 100 Kč. Vypadá to dobře, lidem jsme schopní velmi rychle vysvětlit benefity a nemusí tak dlouho přemýšlet nad koupí. To z něho dělá skvělý produkt na Metu.
➡️ Neznámý produkt (novinka)
Avšak co když máme neznámý produkt nebo je výrazně dražší než konkurence? Jak už možná tušíte, bude se více hodit také do reklamy na Facebooku a Instagramu. Když totiž půjde o neznámý produkt (nějaká novinka) lidé to nebudou hledat, jelikož ani neví, že něco takového existuje. 🔍
Jestliže budete výrazně dražší než vaše konkurence, moc si na Googlu také nezabodujete, protože zákazníci budou očekávat při prokliku úplně jinou cenu a tak hned web opustí.
Produkty vhodné na Google Ads
Naopak u reklam na Googlu budete inzerovat produkty, které nakupujete jednou za život anebo jsou naopak velmi hledané. Po těchto produktech se totiž už uživatelé dívají a máte tak jistotu, že reklamu ukazujete lidem, kteří ji opravdu „chtějí“.
Na Google Ads tedy už mnohdy chodí lidé, kteří jsou připravení nakoupit. Samozřejmě poté co si už pokryjete svůj hlavní kanál, můžete začít dělat reklamu jak na Metě tak i Googlu.
Závěr
Otázka, jestli je Google Ads lepší než Meta Ads a naopak, nedává takový smysl a musíme tedy nad tím přemýšlet jinak. Abychom byli co nejvíce efektivní, potřebujeme zjistit, na kterém kanálu má náš produkt největší potenciál a škálovat ho. 🚀
Každopádně na obě platformy nám chodí stejní lidé, proto se kanály mohou velmi pěkně doplňovat. Představte si, že jako zákazník uvidíte nějaké pěkné triko značky XY ve slevě na Metě, ale raději si to necháte promyslet. Další den si ho vyhledáte na Googlu s úmyslem koupě a hned mezi prvními se zobrazí zrovna to triko, které jste už viděli na Metě a vy si ho hned koupíte. Takhle může vypadat cesta spousty lidí, než si nakoupí váš produkt. ✅
Nezahazujme tedy ani jednu platformu a raději se na ně dívejme jako na celek, který dokáže zákazníka velmi dobře dovést až k nákupu. 🤝